Bezit jij de kwaliteiten van een succesvol weddingplanner?

Veel aanstaande bruidsparen kiezen er steeds vaker voor een weddingplanner in te huren voor een van de grootste dagen in hun leven. Ook al is er een overvloed aan weddingplanning apps. Deze zijn handig maar kunnen natuurlijk nooit de kennis en vaardigheden van een professionele weddingplanner vervangen. Zie jij een carrière als weddingplanner wel zitten? Lees dan zeker verder om te ontdekken of dit ook voor jou een lucratieve carrière kan zijn. 

De kwaliteiten van een succesvol weddingplanner

1. Georganiseerd

Het plannen van een bruiloft vergt enorme organisatorische vaardigheden. Het is jouw taak om:

  • Het betalingsschema voor alle leveranciers bij te houden.
  • Gedetailleerde notities bij te houden van de producten of diensten die elke leverancier heeft gecontracteerd.
  • De algemene tijdlijn op te stellen en in de gaten te houden.
  • Het bruidspaar te informeren over wat er is gedaan, evenals de vervolgstappen.

2. Creatief
Vandaag de dag speuren bruiden Instagram en Pinterest af naar ideeën en de laatste trends. Ze willen nieuwe dingen en willen dat hun bruiloft er totaal anders uitziet dan die van anderen. Weddingplanners moeten elementen van vele bronnen combineren om een uniek evenement te creëren. Als je als weddingplanner creatief kan zijn en buiten de gebaande paden durft te denken zal in jouw voordeel zijn. Niet alleen moet je in staat zijn om alles logistiek te organiseren, maar andere bruiden houden je in de gaten. Omdat ze mogelijk willen dat jij hen helpt bij het organiseren van hun droombruiloft.

3. Communicatie
Het plannen van een bruiloft vereist uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Van de leveranciers tot het bruidspaar – en ook hun familie en vrienden – er wordt veel “gepraat” tijdens het planningsproces. Het vermogen om effectief te communiceren is dus noodzakelijk. Omdat het plannen van een bruiloft een emotionele gebeurtenis is, kunnen de gemoederen soms hoog oplopen. Als het er een beetje gespannen aan toe gaat, moet je altijd kalm, professioneel en vriendelijk blijven, terwijl je anderen informeert of je punt duidelijk maakt. Een mensen-mens zijn en goed kunnen communiceren zal je ook helpen bij het opbouwen van professionele relaties met leveranciers.

4. Begroting
Veel bruidsparen weten niet wat de werkelijke kosten zijn van bloemen, catering of bruidsfotografie. Jij bent verantwoordelijk voor het maken en beheren van hun budget. Maar ook voor het kiezen van de leveranciers die in dat budget passen. Het is aan jou als weddingplanner om het bruidspaar over deze kosten te informeren en realistische verwachtingen te scheppen. Budgetten zijn de belangrijkste drijfveer achter elke bruiloft. Het bespreken van geld en budgetten kan een moeilijk gesprek zijn, maar het is wel noodzakelijk. Als iets dat de bruid wil niet in het budget past, moet je eerlijk en open zijn en haar helpen iets te kiezen dat meer in lijn is met haar budget.

5. Onderhandelen
Een van de belangrijkste redenen waarom een bruidspaar besluit om een wedding organizer in te huren is om namens hen te onderhandelen over contracten. Ze weten vaak niet welke vragen ze aan welke leverancier moeten stellen. In veel gevallen is een weddingplanner in staat om betere prijzen voor producten en diensten te krijgen van de leveranciers vanwege de relaties die ze met hen hebben. Hoe dan ook, als je vanaf het begin kunt onderhandelen over de beste voorwaarden, bespaar je op de lange termijn tijd en geld.

6. Oplossingsgericht
Onvoorziene omstandigheden dwingen organisatoren van bruiloften vaak om te improviseren. Niet alles gaat altijd volgens plan. Hoe goed je ook plant, er kan altijd iets grondig misgaan. Als dat gebeurt, is het aan jou om vindingrijk te zijn en een oplossing voor het probleem te bedenken.

7. Oog voor details
Omdat er zoveel komt kijken bij het plannen van een bruiloft, moet een succesvolle weddingplanner een goed oog voor details hebben. Het is bijvoorbeeld niet voldoende om het vervoer van de bruidsgasten te regelen. Je moet ook weten:

  • De afstand tussen het hotel en de trouwlocatie.
  • Of er al dan niet een evenement plaatsvindt dat het verkeer zal beïnvloeden.
  • Of je meer dan één voertuig nodig hebt, enzovoort.
  • Jij bent de ceremoniemeester – het is jouw taak om op de hoogte te zijn van alle kleine dingen.

8. Kalm
De trouwdag zit vol emoties en veel onrust. In feite kan het planningsproces zelf overweldigend zijn. Als succesvolle weddingplanner weet je hoe je de bruid kan kalmeren als ze op het punt staat in te storten. Maar weet je ook kalm te blijven zelfs als de dingen niet volgens plan verlopen.

Bezit je al deze kwaliteiten? Dan is een opleiding tot weddingplanner misschien wel wat voor jou.